onsdag 20 augusti 2008

FASENS VILKEN ÅNGEST!

Jag börjar få ångest nu... Jag har flyttat ihop med en kompis som jag känt sedan dagis. En kille. Nej, jag är INTE alls attraherad av honom, det är inte det som är problemet. Låt mig ge lite bakgrund först.
Jag kommer ursprungligen från Norrland; en liten by utanför Boden (där solen aldrig lyser, haha) och vi är rätt så gammaldags och bakåt av oss och homosexuella och bisexuella står aldrig högt upp om det inte är en stönande tjej i en porrfilm. Jag vart sådan förut jag med men inte mera. Vännerna från byn och jag (mitt gamla jag) är rätt så fördomsfullt och att bli misstänkt för att vara bög/bi (samma sak för många hemma) vore hemskt.
Nu när jag bor med min vän, som inte har en aning om min läggning, så är jag hela tiden på tå. Jag råkade nämna att jag hånglat med någon på krogen här senast och det vart norrMANNEN. Åt honom sa jag dock att det vart en norska förstås. Han frågar mig varför jag inte berättar det åt min kusin, för att skryta lekfullt som vi brukar göra, men jag vågar inte; tänk om jag säger honom istället för henne? Jag ångrar att jag sa något om hångel överhuvudtaget. När jag bor med honom så är risken mycket större att jag försäger mig. Fasens.
Sedan så har jag nyligen börjat kolla på serien Queer as Folk. Har snart sett alla dem engelska delarna och ska sedan börja kolla den amerikanska som är på HELA FEM SÄSONGER.
I Norrland bland mina vänner kan en tjej kolla på t.ex. L Word utan att bli misstänkt för att vara något annat än straigth. Men om en kille kollar på Queer as Folk så är han garanterat bög; han är redan dömd av vännerna omkring sig. Så nu när jag sitter och kollar på QAF på mitt rum, med stängd dörr, så är jag rädd att han kommer in, frågar vad jag kollar på och så måste jag förklara serien eller så kollar han upp den. Det värsta vore ju om han kom in mitt under en sexscen; då skulle han inte ha några tvivel.
Sedan är ju problemet med porr. Jag kollar porr, tycker inte det är fel med det och vore inte jordens undergång om min inneboende kom in och såg mig kolla heteroporr. Men på sista tiden har jag börjat kolla allt mer gayporr (med bara män alltså) och ser han vad jag kollar så har han inga tvivel igen förstås.
Jag satt och kolla på QAF idag som sagt och jag vågade inte ens kolla i tio minuter innan jag hade ångest, vart halvt svettigt och oroa ihjäl mig. Jag börjar seriöst undra om jag inte gjort ett stort misstag att flytta ihop. Jag kan ju inte göra mycket av det jag vill, jag får helt enkelt vara mig själv när han är borta eller sover.
Att komma ut ur garderoben, så att säga, är INTE ett val. Inte nu och inte inom en överskådlig framtid. En del av mig vill det men den största delen av mig är bara rädd. Rädd och fylld med ångest.

Tack för att ni lyssna,

- BP

Inga kommentarer: